ניהול החשבות הוא מקצוע בתחום הפיננסי שבמהלכו מתבצעת הכנת דוחות שוטפים לעסק. בין השאר, מטפלים בנושא השכר של העובדים בעסק.

איך אפשר לדעת כמה כסף צריך לקבל כל אחד העובדים בעסק? איך ניתן לוודא שכל עובד יקבל את כל מה שמגיע לו מבחינת השכר, השלמות שכר ועוד מגוון תנאים סוציאליים? בתחום הפיננסי יש כמה מקצועות, ביניהם ניהול חשבות שנועד לטפל בדברים האלו בדיוק.
כחלק מהתפקיד של מנהלי חשבות מתבצעת הכנת דוחות שוטפים לעסק על בסיס קבוע, לפי תקופות נדרשות. בין היתר, החשבים מטפלים במשכורות של העובדים בעסק, וזה כולל בדיקת שעות העבודה וחישוב השכר המגיע לכל עובד, הפחתה של תשלומים שונים מהשכר כגון ביטוח לאומי, מס הכנסה, קרן פנסיה או קרן מנהלים, קופת גמל וכן הלאה.


ניהול חשבונות וכספים

מלבד חשבות הנוגעת לשכר של העובדים, הכנת דוחות שוטפים פיננסיים גם מיועדת עבור העסק עצמו, ובעזרת הדוחות יכול בעל העסק לדעת מה מצבו הפיננסי, מה מחזור ההכנסות שלו בכל תקופה, והכי חשוב- האם הוא חייב לשלם למדינה חוב, או שאולי דווקא מגיע לו סכום כסף חזרה לחשבונו.
חשבות הוא אם כן מקצוע שתפקידו הוא לטפל בכל ענייני הכספים בתוך העסק, בין אם מדובר בכספים המגיעים לעובדים של העסק ובין אם מדובר בזכויות או חובות של בעל העסק כלפי המדינה.
על מנת שהכנת כל הדוחות הנדרשים יהיו על פי חוק ולפי הדרישות המיוחד בהתאם לסוג העסק, רואה חשבון מפקח על התהליך, לעתים בעזרת מנהלי חשבונות ולעתים הוא עושה זאת לבדו.